Browse » Home » » Kisah Empat Lilin

Kisah Empat Lilin

Cerita motivasi dan inspiratif, semoga bisa menginspirasi dan memotivasi kita dalam menjalani hidup:

Ada empat lilin yang menyala di dalam sebuah ruangan dan sedikit demi sedikit mereka
meleleh. Terdengar percakapan dari keempatnya. 
Lilin yang pertama: 
"Aku adalah DAMAI, namun manusia tidak bisa menjagaku lagi. Maka lebih baik aku
memadamkan diriku saja." (Perlahan lilin pertamapun padam) 
Lilin yang kedua:
"Aku adalah IMAN.Sayang aku tiada berguna lagi. Manusia tidak
mengenalku lagi. Untuk itu tiada guna aku hidup lagi." (Lilin kedua pun perlahan padam) 
Lilin yang ketiga:
"Aku adalah CINTA. Tiada guna aku menyala lagi. Mereka saling membenci. Membenci yang
mencintainya. Bahkan membenci keluarganya." 
(Tak lama kemudian lilin ketiga padam) Tiba-tiba seorang anakmasuk
ke dalam ruangan tersebut.
Anak tersebut berkata, "Ehh kenapa kalian padam, aku takut kegelapan." Tanpa terduga
lilin keempat berkata, "Jangan takut, selama aku masih ada dan menyala kita akan tetap menyalakan lilin lainnya. 
Aku adalah HARAPAN." Kemudian anak tersebut menyalakan lagi ketiga lilin yang telah padam
dengan lilin keempat. Hal yang tidak pernah mati adalah HARAPAN di dalam hati kita. Semoga kita menjadi seperti anak tersebut yang dalam situasi apapun dapat menghidupkan lagi DAMAI,
IMAN, dan CINTA dengan HARAPAN-nya!! :')

0 komentar:


[ Terima Kasih Atas Kunjungannya ]